Herleidingstabel springen

Herleidingstabel springen is een klassikale opdracht. Hierbij ga je de volgorde van de tabel automatiseren door te springen. Deze opdracht voer je het best buiten uit. 

Benodigdheden:

-Stoepkrijt 

Uitleg:

Verdeel de leerlingen in duo's (je kan hiervoor de werkvorm "zoek je maatje" gebruiken). De leerlingen krijgen per twee een stuk stoepkrijt. Geef de leerlingen vervolgens de instructie om een herleidingstabel te tekenen. Teken zelf ook de herleidingstabel op de grond zodat de leerlingen ook bij jou kunnen komen spieken als er een instructie onduidelijk is.

1) Teken een horizontale lijn van 7 tegels.

2) Teken om de tegel een verticale lijn naar beneden (6 verticale lijnen).

3) Wat is de kleinste oppervlaktemaat die we kennen? mm² Deze schrijf je in het meest linkse vakje.

4) Vul vervolgens samen met de leerlingen de oppervlaktematen aan tot 1km².

Laat vervolgens de leerlingen eens bij elkaar rondgaan om te controleren of al de tabellen juist zijn. 

Toon aan dat in de tabel de maat altijd 100 keer groter wordt dan de vorige maat en je dus 2 vakjes per maat nodig hebt. Laat de leerlingen nog een stippellijn in elke tegel zetten. Spring vervolgens samen met de leerlingen de maattabel en zeg de maateenheden luidop. Start bij mm² spring vervolgens naar cm²... Geef de leerlingen als geheugensteuntje dat ze springen met 2 voeten dus er voor elke voet een vakje moet zijn (2 vakjes per maateenheid). Nadien kan je de landmaten toevoegen op je tabel en ook deze eens laten springen.

Je kan de leerlingen ook opdrachten geven. Bv. welke maateenheid is 100 keer groter dan dm²? De leerlingen springen dan naar m².

Je kan de leerlingen ook verschillende kaartjes geven met verschillende oppervlaktes op die ze moeten herleiden naar een andere oppervlaktemaat of naar een landmaat. Deze kunnen ze dan oplossen met krijt in hun herleidingstabel. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb